TeaterIndtryk
Menu
  • FORSIDE
  • Teateranmeldelser
  • Revyanmeldelser
  • Musical anmeldelser
  • OM TEATERINDTRYK
  • KONTAKT
Menu

Anmeldelse: ”The Julekalender”, Herning Ny Teater

Posted on 09/12/202412/05/2025 by Marianne Brogren
Fotocredit: Mingophoto

Det’ bår dæjli’

* * * * * (6 ud af 6 stjerner)

Denne efterårs/vintersæson 2024 har Herning Ny Teater prøvet kræfter med en af danskernes favorit klenodier indenfor julekalendergenren – De Nattergale og Hans-Erik Saks’ julekalender fra 1991 ”The Julekalender”. Julekalenderen handler om de tre nisser, der drager afsted for at finde nøglen til nissen Gammel Noks spilledåse, og om ægteparret Oluf og Gertrud Sand, som er de nærmeste naboer til den hemmelige nissehule og som frivilligt bliver husværter for den tilsyneladende vildfarende fremmede mand Benny, der i al hemmelighed jagter nisser.
Castet er (næsten naturligvis) ikke med de oprindelige Nattergale – Uffe Rørbæk Madsen, Viggo Sommer og Carsten Knudsen – men derimod med skuespillerne Gordon Kennedy (Benny og Hansi), Christian Damsgaard (Gertrud og Günther) og Jesper Lohmann (Oluf og Fritz).

Is it hard to be a nissemand?

Fotocredit: Mingophoto

Forventningerne er høje fra publikumssiden, når man drister sig til at teatralisere ikke bare en julekalender men en højt elsket en af slagsen gennem årtier. Det store spørgsmål var om det kunne undgås at blive en tå krummende efterligning?
Svaret på det spørgsmål er, i hvert fald i denne opsætning, et rungende ja. Herning Ny Teater har med denne forestilling i den grad formået at fange essensen af det folkekære univers. Både i karaktertræk hos de seks karakterer Oluf, Gertrud, Benny, Fritz, Günther og Hansi, i alle de engelsk-danske vendinger og sange vi kender så godt og i ikke mindst i fortællingen.
Man har formået at koge de 24 afsnit ned til en forestilling i 2 akter og det uden at man, som publikum, føler at man mangler vigtige passager. Det står måske endda endnu tydeligere præcis hvor dygtige De Nattergale og Hans-Erik Saks var til at fordele den fremdrivende handling drypvist i hvert afsnit af julekalenderen i tv.

Thats a good vending

Fotocredit: Mingophoto

Forestillingen fanger essensen af det ”Nattergalske” univers men det, der får opsætningen til at fungere så godt er ikke mindst at de vækker universet til live uden at lide under 1:1 sammenligninger. De har formået at puste liv i alt det vi kender og elsker uden at alle replikker er ordret ens og de har også modet til at tilføre lidt nyt i samme ånd. De kendte og elskede vendinger ”Det’ bår’ dæjli”, ”A står under æ mistelten ”Bob Bob”, ”Thats a good vending” osv. er præcis som vi kender dem men nu også sammen med nye sprogblomster, som det så smukt kaldes. Fx et brækjern bliver til et ”pukejern”, vi bliver fortalt at Oluf Sands bedstefar hedder Morten Sand og radioindslagene får et moderne twist med en statsminister Frederik Mettesen (frem for Sprællemand Jensen).
Hunden Emil er med respekt for historien selvfølgelig også med – denne gang i en plys udgave, som nissen Günther hilser på, på ægte hundefacon. I den tid hvor “Günther has gawn gak” som sporhund, får han også lavet “noget være plaskværk på scenen” idet han letter ben op ad et bord, til Fritz og Hansi’s store irritation.

Derudover er det også lykkes at få flettet de fleste af kalendersangene ind i forestillingen tilmed med god koreografi og ny harmoni i stemmerne, timingen drillede kun en anelse med ”Snit a little bit” med den pågældende aften, men det hører under bagateller.

Scenografi

Fotocredit: Mingophoto

Scenografien er konstrueret på en drejescene, hvor den ene side forestiller kartoffelavlerhuset og den anden side forestiller nissernes hule under jorden. Sceneskiftene er således et fysisk drej, hvilket endog giver skuespillerne et par ekstra sekunders tøjskift da de, som i tv-kalenderen, er 3 skuespillere til 6 roller. Prikken over i’et er at Gertruds julepynt ”vokser” i mængden hver gang man vi vender tilbage til huset. I kartoffelavlerhuset er der truffet et par valg i forhold til en teateropsætning – fx ny placering af nogle af dørene, sofaen osv. Det er sandsynligvis for at optimere teateroplevelsen for publikum så man fx undgår at skuespilleren står/sidder med ryggen til og at scenen overfyldes med rekvisitter. Når man oplever funktionen af disse valg, som gør at forestillingen glider godt, er det ikke noget der påvirker oplevelsen negativt.

Det skal æt komme an å det da

Fotocredit: Mingophoto

Lohmann, Damsgaard og Kennedy har i samarbejde med instruktør Lars Knutzon formået at finde en rigtig fin balance i at give liv til de 6 karakterer uden at det bliver et forceret forsøg på at ligne og gengive karaktererne 100%. Man har fanget mimik og kropssprogets små detaljer, som Olufs tilbagelænede facon og trutmund, Gertruds geskæftige udtryk og bekymring og Bennys luskede og københavner smarte jargon. Man har dog haft modet til at tilføre Gertrud en smule kant, måske i et moderne øjemed, en pondus der blot får karakteren til at fremstå endnu mere sjov.

Forestillingen er i den grad levende på scenen hver aften. En gang i mellem gik det lidt stærkt med replikker eller kostumeskift. Gertrud må på et tidspunkt vedkende at hun har ”fået kjolen omvendt på i dag”, Oluf får præsenteret sig som Anders Sand, og Fritz glemmer sin hue. De små fejl tager dog ikke noget væk fra teateroplevelsen, næsten tværtimod. Skuespillerne holder ”masken” og de små fejl giver blot et ekstra brus af latter hos publikum fordi netop dette julekalenderunivers kan bære det. Måske også fordi man undervejs af og til bryder den 4. væg ud til publikum med henvendelse, sang og dans rundt i salen.  

Vellykket, balanceret og respektfuldt

Alt I alt en rigtig velfungerende forestilling, man formår at puste liv i kalenderuniverset med respekt for originalen men uden at forsøge at gengive den som en kopi, hvilket ville have været skingert. De varmeste anbefalinger med herfra, både til alle der trænger til et gensyn med en klassiker og til de der er nye for nisse-universet.

Det er nyligt blevet offentliggjort, at forestillingen pga. stor succes, bliver genopsat i Glassalen i Tivoli i København nov-dec 2025. Så bliver det meget interessant at se om publikum øst for Storebælt deler den samme glæde for The Julekalender forestillingen.

The Julekalender (teateropsætning) på Herning Ny Teater

Spilleperiode: 21. nov – 21. dec 2024

Set d. 26. nov 2024

Fotos: Mingophoto

Medvirkende: Christian Damsgaard, Gordon Kennedy og Jesper Lohmann

Instruktion: Lars Knutzon

Scenograf konsulent: Michael Simonsen

Rekvisitør: Morten Kamuk

Koreograf: Peter Friis

Kostumier og kostumedesign: Elsebeth Hede

Lysdesign: Michael Fogh

Lyddesign: Jeppe Søndergaard Nielsen – Tone Art ApS

Pepetitør og musikalsk ansvarlig: Thomas Pakula

Parykmager og makeup-artist: Michael Skytte

Køb billet på https://herningnyteater.dk/thejulekalender/

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Nyeste oplæg

  • Anmeldelse: ”The Julekalender”, Herning Ny Teater
  • Anmeldelse: “Næste år bliver øllet bedre”, Folketeateret
  • Anmeldelse: Cirkusrevyen 2024, TELTET på Bakken
  • Anmeldelse: Sønderborg Sommerrevy Show 2024, Sønderborg Teater
  • Anmeldelse: Odense Sommerrevy 2024 – Slip latteren løs, Fruens Bøge

Arkiv

  • december 2024
  • juni 2024
  • maj 2024

Kategorier

  • Revyanmeldelser
  • Teateranmeldelser
  • Musical anmeldelser
  • Anmeldelser 2024

Newsletter

Om TeaterIndtryk.dk

Anmeldelser af teaterforestillinger og revyer i Danmark. Med fokus på både indhold og helhedsoplevelse.

  • Instagram
©2025 TeaterIndtryk | Theme by SuperbThemes