
En klirrende virkelighedsflugt
* * * *(4 ud af 6 stjerner)
OPTAKT
Forud for aftenens forestilling havde Randers Teaterforening arrangeret en optakt talk med skuespillerne Jesper Asholt og Thomas Mørk. De fortalte bl.a. om tilblivelsen af forestillingen, om balancen imellem komedie og tragikomedie. Asholt trækker en parallel fra aftenens forestilling til Samuel Becketts absurde teaterstykke ”Venter på Godot” ud fra et blik på absurditeten og gentagelserne. Netop det absurde univers, har inspireret forestillingens forfatter Erling Jepsen lige fra starten af hans forfatterkarriere. Og ligesom i Becketts stykke skal man, som skuespiller, holde fokus på nuancerne i hver scenes replikker for at undgå at man mister overblikket over hvor langt man er i forestillingen. Snakken falder også på håndteringen af emnet, den hårfine balance mellem komedie og tragedie, de store mængder af (alkoholfri) væsker der indtages under forestillingen og de livsnødvendige tisse-pauser.
Forestillingen
Til melodien fra Kashmirs ”Rocket brothers” blev aftenens forestilling sat i gang. En fortælling om de to venner, Jørgen (Thomas Mørk) og Orla (Jesper Asholt), der har stiftet et vinlaug, hvor de hjemmebrygger med store ambitioner. De brygger og smager, jagter anerkendelse og famler for at håndtere de kriser og den virkelighed der omgiver dem på hjemmefronten – konerne, børnene og arbejdet. Men deres ”værktøjskasser” består alene af opskrifter på alkohol, kvalitetssikring af produkterne ved smagsprøver – der aldrig lander i spytspanden, og jagten på pokalerne som årets bedste brygger. De lever i håbet om at – næste år bliver øllet (og alt det andet) bedre.
Langsomt oplever vi de to mænd kigge dybere og dybere i flaskerne og miste grebet med virkeligheden. Deres hobbybrygning bliver en afhængighed i en sådan grad, at flaskerne til sidst står under sengen – og alle andre steder, hvor der kan klemmes en flaske ind.
Balancen i at håndtere et alvorligt emne
Teaterforestillinger hvori der indgår en skildring af fuldskab har, i hvert fald når de betegnes som komedier, ofte fremført fuldskab på en komisk og tilpas overspillet måde, hvor karakteren dingler rundt og ter sig morsomt aparte. Fuldskaben i denne forestilling bliver dog mere rendyrket tragisk og skildrer et decideret misbrug af alkohol. Thomas Mørk og Jesper Asholt formår at balancere tragikomedien, så det alvorlige emne beholder sin troværdighed hele vejen igennem.
I anden akt mister de to venner for alvor grebet om mådehold og virkelighed og de flygter ind i alkoholismens tåger til vinferie i Sydfrankrig, men uden at forlade dansk jord. Her bliver forestillingen ekstra interessant fordi man som publikum sætter spørgsmålstegn ved hvad der er virkelighed og hvad der er ”alkohol tåge”.
Man kunne godt ønske sig, at der var skruet endnu mere op for det absurde, at man blev lukket endnu mere ind i den tåge. Og måske derigennem en smule komisk selvironi, som ville lette tragedien en smule ind i mellem.
Scenografi

Scenografien er skabt af scenograf Marianne Nilsson og er imponerende godt tænkt. Forestillingen er inddelt i scener, der springer lidt frem i tid og som markeres med nedtoning af lys hvori der skiftes rundt på scenografien alt imens et stykke musik afspilles.
Scenografien skildrer to lokationer, vennernes mini bryggeri og et ”hotel” værelse. Især den første scenografi, som fylder mest i første akt er enormt flot sammensat med stort fokus på detaljer i alt fra mursten til store ølbryggertønder.
Et meget vellykket fortælleværktøj er scenen i anden akt i tusmørke, hvor de to venner i et til to døgn dingler fulde rundt og drikker. Døgnets skiften er markeret af vinduet midt i scenografien, hvor man kan se himlen, hvor solen går op og ned.
Vellykkede skuespilpræstationer

Både Asholt og Mørk leverer i denne forestilling en god, solid skuespilpræstation. De portrætterer mændenes kamp med at håndtere følelser i livets forskellige kriser og deres tragiske deroute ind i alkoholismen med stor indføling – uden af udstille dem.
Mine forventninger til forestillingen, især efter optakten, var dog en anelse mere komedie i tragedien og så sidder man lidt uforløst i salen og savner lidt mere selvironi hos karaktererne. Forestillingen rummer ganske vist en del selvironiske grin men der er så at sige mere ”langt mellem snapsene” end man måske havde forventet. Alt i alt dog en ganske vellykket og relaterbar tragedie.

Næste år bliver øllet bedre – Folketeateret
Spilleperiode: Danmarks turne fra d. 26.sept – 17.nov 2024 (Spiller derefter på Folketeateret 20. nov – 14. dec 2024.)
Set d. 3. nov 2024 på Værket i Randers.
Fotos: Gudmund Thai
Medvirkende: Jesper Asholt og Thomas Mørk
Forfatter/manuskript: Erling Jepsen
Dramaturgisk bearbejdelse: Ninette Mulvad
Instruktion: Joy-Maria Frederiksen
Scenografi: Marianne Nilsson
Lysdesign: Lars Schou
Lyddesign: Michael Roger Henriksen
Varighed: 2 timer inkl. pause
Køb billet på https://www.folketeatret.dk/shows/naeste-aar-bliver-oellet-bedre/#noerregade-tickets
